niedziela, 28 czerwca 2015

• Wiersze w piosenkach cz. 1


Obrazek nie ma nic wspólnego z tym wpisem, ale lubię to zdjęcie.
Niektóre zespoły pokusiły się o zaśpiewanie pewnych wierszy. Niby nic nowego, ale są to zespoły, które nie sięgają po takie teksty, albo robią to naprawdę sporadycznie. Efekt końcowy może wydawać się niezadowalający, ale czasami opinie ludzi na ich temat, wywoływały u mnie uśmiech pogardy. Najlepszym przykładem będzie zespół Ich Troje. Bardzo często sięgali nie po swoje teksty lub po utwory, które wcześniej śpiewał ktoś inny. Pierwsze co przychodzi mi do głowy, to piosenka "A wszystko to, bo Ciebie kocham", tak naprawdę zanim zrobili furorę tym utworem, to ja już dawno śpiewałam to po niemiecku. Jakby ktoś nie wiedział o co chodzi, to spieszę z wyjaśnieniem. Piosenka w oryginale nosi tytuł "Alles aus liebe" i wykonywał to zespół o uroczej nazwie Die Toten Hosen. Uwielbiałam ich i dalej uwielbiam, choć już nie śledzę ich kariery. Jest pewna piosenka zespołu Ich Troje, która przez wielu jest uznawana za "jak zwykle koszmarny tekst, jakaś pseudopaplanina". Wtedy pytam czy lubią Pawlikowską-Jasnorzewską, na co w większości przypadkach uzyskuję odpowiedź: pewno! No cóż, tekst tego utworu, to wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej "Prawo Nieurodzonych". Można przyczepić się do wokalu, do muzyki i do tekstu. Jednak jestem przekonana, że jakby ludzie wiedzieli, kto tak naprawdę napisał "tekst", to przeszliby do: jak można spłaszczyć tak piękny i przejmujący tekst! No cóż, mnie się tam podoba XD 


Kolejny zespół, który częściej sięga po poezje, to Kult. Ogólnie płyta "Tata 2" jest naprawdę świetna. Zastanawiałam się, który utwór Wam zaserwować "Balladę o dwóch siostrach" czy "Śmierć poety". Oba teksty to wiersze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego - lubię gościa XD Padło na utwór: 



Czas na zespół "Akurat". Pewnie niektórzy ich nie znają, inni znają tylko kilka ich utworów: Dyskoteka gra, Lubię mówić z Tobą, a jeszcze inni właśnie mnie zabijają, bo "jak można nie znać tego zespołu!". Akurat sięgnęli po Tuwima i wyszło im to naprawdę zacnie: 

Po Tuwima sięgało i sięga wiele osób. Może Was zaskoczę, może nie, ale "Wspomnienie" Niemena, "Miłość Ci wszystko wybaczy" Ordonównej, to też Tuwim. Po Tuwima sięgnął też zespół Strach na Lachy. 

Pomimo, że za hip-hopem... rapem... nie wiem, nie znam się, zarobiona jestem... nie przepadam, to L.U.C.a akurat lubię :) Otóż chłopak sięgnął po Tuwima i po Stanisława Ignacego Witkiewicza: 


Na zakończenie będzie Miron Białoszewski "Karuzeli z Madonnami". Jeżeli wydaje się Wam, że to takie proste do zaśpiewania, to poczytajcie sobie wiersz kilkanaście razy, żebyście nie zwalali na "a bo mi się pomerdało" i do dzieła! Oczywiście jeszcze musicie zaśpiewać tak, żeby każdy zrozumiał co śpiewacie, bo inaczej - jak to mówił Numernabis - tak, to każdy sobie może. Chyba nie znajdzie się osoba, która nie znałaby wykonania Ewy Demarczyk, dlatego ja pokażę Wam wersję Justyny Steczkowskiej.


To by było na tyle. Może jeszcze kiedyś coś wrzucę, ale tego obiecać nie mogę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

No co tam, jak tam?